De ce sa vizionezi Empire of Light, scrisoarea de iubire a lui Sam Mendes
Cel mai recent film al regizorului britanic Sam Mendes, Empire of Light, a ajuns in sfarsit in cinematografe. Si este pur si simplu magnific.
Povestea filmului Empire of Light incepe la rasaritul soarelui. Un peisaj de la malul marii depopulat de turisti, dar plin de greutatea unui cer mohorat si a unei mari cenusii. Incet-incet, orasul se lumineaza, asa cum se lumineaza viata.
Lumina metaforica
Filmul ne prezinta cinematograful Empire Cinema, cu luminile sale galbene de neon pe fatada cladirii de pe malul marii. Ca o ancora care duce inapoi la tarm, acest loc este un punct de reper pentru personajele care se intalnesc in el. Hilary (Olivia Colman), o femeie de varsta mijlocie care locuieste singura pe coasta si care lucreaza de cativa ani in industria cinematografica, isi vede de treaba in mod mecanic pana cand il intalneste pe Stephen (Michael Ward), un nou angajat. “Ea este orbita de el. Este transformata, ea, care pana acum nu a simtit nimic, simte ca si cum ar avea furnicaturi”, comenteaza Olivia Colman.
Cinematograful devine astfel un adevarat focar de lumina. Desigur, exista lumina din sala de proiectie si a filmelor care ruleaza pana cand sterg intunericul ecranului. “Aceasta mica raza de lumina este o evadare”, remarca Stephen despre visele care se nasc din aceste mici raze de lumina. Apoi, exista sclipirile de momente schimbate cu persoana potrivita. Pentru Hilary, este vorba de Stephen, un tanar respins de o societate opresiva si rasista. Inconjurati de coordonatorul Ita O’Brien, cei doi actori dezvolta pe ecran o relatie de incredere, discreta si sincera. Ei se intalnesc inainte de tura lor la etajul abandonat al cinematografului, o incapere imensa de o splendoare invechita si in stil Art Deco. Scaldat in lumina, spatiul da impresia ca domina ceata de afara. Ea face sa palpaie umbrele si devine refugiul intimitatii lor.
Cinematograful ca sursa de consolare
Calma, Hilary a cerut sa mearga la un cinematograf intunecat pentru a vedea un film. “Orice film”, ii raspunde ea persoanei insarcinate cu proiectia filmului. Dupa ani de munca aici, acesta este primul pe care il vede. Si-a dat seama ca, la fel ca poezia, dansul si artele in general, cinematograful poate vindeca un suflet. “Filmul este un loc unde se duc oamenii care nu se potrivesc in alta parte”, spune Pippa Harris, producatoarea Empire of Light. Hilary se scufunda intr-un scaun rosu, cu zambetul ei contagios din nou pe fata. Ea decide sa isi faca un bine, sa isi insenineze existenta, facand-o, pentru o clipa, mai frumoasa.
Ca o oda adusa celei de-a saptea arte si a ceea ce a fost odata, filmul lui Sam Mendes seamana incontestabil cu cele ale lui Steven Spielberg (The Fabelmans) si Damien Chazelle (Babylon) lansate la inceputul acestui an. Si ele celebreaza puterea magistrala a cinematografiei si le permit regizorilor sa isi exprime dragostea pentru ceea ce aceasta le-a oferit personal: evadarea.