Hyundai Ioniq 6 – ce a inspirat acest design extrem de eficient?
Hyundai Ioniq 6, berlina electrica de origine coreana, este foarte aproape de un record. Este intr-adevar, una din cele mai aerodinamice modele de masini de pe piata, atat pe piata termica, cat si pe piata electrica.
Coeficientul de rezistenta al masinii, de 0,21 il egaleaza pe cel al luxoasei masini berline electrice, de origine americana, Lucid Air. Si pentru a ajunge la o astfel de eficienta, Hyundai a ales sa echipeze masina sa Ioniq 6 cu elemente aero mobile. Dar, inainte de a ajunge la asta constructorul a imaginat deja o linie directoare, un profil inspirat de Streamlingers. Un lucru pe care il explica si Simon Loasby, directorul de stil de la Hyundai.
“Ioniq 6 a pornit de la o singura curba care ii defineste profilul si arhitectura, forma aerodinamica suprema. Iar “Electrified Streamliner” a devenit numele de botez al masinii”, isi aminteste Loasby.
“Adevaratul inceput al designului si al ingineriei aerodinamice a inceput in anii 1930 si am considerat ca inspirarea din acea epoca si, evident, din natura, a fost modalitatea ideala de a crea singularitate si performanta durabila in segmentul masinilor electrice.”
Un amestec subtil intre natura si inginerie
Loasby a mai precizat de altfel, ca inspiratiile din domeniul ingineriei sunt mai precis cele din domeniul aviatiei.
De exemplu, aripioarele de la capetele spoilerului sunt preluate direct de la avionul de vanatoare britanic Spitfire din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Acesta “absoarbe fluxul de aer dinspre acoperis si reduce rezistenta la inaintare prin minimizarea vartejurilor la marginea spoilerului”.
Jinhyuck Chang, directorul de dezvoltare aerodinamica de la Hyundai, detaliaza inspiratia din natura. El spune ca s-a inspirat din forma aripilor unui soim pelerin, “in special din cea pe care o ia atunci cand se arunca asupra prazii cu 390 km/h”.
Ce fac aceste elemente aerodinamice in miscare?
Primul element mobil este amplasat pe bara de protectie fata a modelului Hyundai Ioniq 6. Aceasta ajuta la limitarea rezistentei aerodinamice cauzate de procesul de racire. Aripioarele se deplaseaza pentru a inchide intrarile de aer catre radiator, reducand astfel rezistenta totala a aerului cu 20%.
Pe partile laterale ale barei de protectie fata, formele redirectioneaza fluxul de aer departe de roti, reducand, de asemenea, rezistenta la inaintare. Partile laterale ale barei de protectie spate au, de asemenea, o caracteristica care reduce rezistenta aerului. Forma care iese sub capatul farurilor “aplica o linie care coincide lateral cu capatul spoilerului pentru a trimite fluxul de aer in partea laterala a vehiculului”.